Pages

Monday, August 3, 2009

KURSUS KEPEMIMPINAN ASAS TAHAP 1

Pada 9 - 12 Julai 2009 berlatarkan Pusat Latihan Binsulok atau lebih dikenali dengan Binsulok Nature Resorts, telah berlangsung Kursus Kepemimpinan Asas Tahap 1 khusus untuk guru pemimpin PPIM yang belum bertauliah. Kursus ini dikelolakan oleh PPIM Perhubungan Bahagian Beaufort dengan kerjasama PPIM Negeri Sabah .

Kursus ini dihadiri seramai 101 peserta yang datang daripada lebih 60 buah sekolah-sekolah dalam 3 PPIM Bahagian, Beaufort selaku tuan rumah, PPIM Keningau diwakili oleh 19 orang peserta. Seramai 8 orang Jurulatih PPIM menyampaikan slot masing-masing.

Kursus Kepimpinan Asas Tahap 1 wajar diadakan bagi membantu dan melengkapkan Pemimpin Puteri dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran bagi mempertingkatkan kebekesanaan dalam mengendalikan pengurusan PPIM di peringkat sekolah. Langkah ini telah memberi ruang dan keyakinan kepada Pemimpin untuk mengendalikan segala
urusan pentadbiran dengan lebih cekap,efektif dan produktif serta dapat membantu pelajar dalam perkembangan sahsiah, emosi,rohani dan jasmani.Rasionalnya masih ramai Pemimpin Puteri belum bertauliah sedang bertugas di 26 daerah di Negeri Sabah yang belum mengikuti Kursus Kepimpinan Asas ahap 1 bagi melayakkan mereka memimpin dan menguruskan PPIM dengan lebih berkesan di semua peringkat daerah Negeri Sabah. Antara Objektif kursus ini ialah para Pemimpin Puteri dapat:

* Melengkap dan memantapkan diri dari segi pengtahuan
dan kemahiran.

* Melahirkan lebih ramai Pemimpin Puteri yang
berwibawa dan berketerampilan dalam pengurusan PPIM

* Dapat menjalankan aktiviti PPIM di peringkat sekolah
Dengan lancar dan berkesan.

Semoga dengan telaksana kursus selama 4 hari 3 malam ini dapat memupuk semangat dan keyakinan diri Pemimpin Puteri di Negeri Sabah agar lebih aktif dan dapat melaksanakan aktiviti urustadbir PPIM sekolah dengan lebih berkesan serta dapat memenuhi Visi dan Misi PPIM.

Pelbagai aktiviti diadakan melalui kursus ini antaranya:

> Ceramah
> Bengkel
> Soal Jawab
> Teori & Praktikal Tatacara
> Asas Kawad Kaki
> Malaysia Cergas

Seramai 8 Jurulatih PPIM terlibat:

< Pn DK Saadiah Hj Ampuan Alimat
< Pn Dg Rukayah Hj Awang Mahmun
< Pn Asmah Salleh
< Pn Dg Fauziah Hj Ag Tahir
< Pn Dg ku Norizam Hj Ampuan Yusof
< Cik Halimah Abd Rahman
< Cik Junndiah Majit
< Cik Noraina Bongsu

No comments: